Een gedeelte van Reinouts' verhaal hieronder. Deze foto's zijn de 11e gemaakt in Tahiti met mijn iPad
Verstuurd vanaf mijn iPad
1e foto Hier varen we om 7 u Papeete binnen
Onderste foto in taxi genomen tijdens onze sightseeing
Een pikante ontdekking deden Jan en Reinout al na vertrek uit San Francisco ruim 2 weken geleden en met een zeemansoog zagen ze dat de bakboordschroef bij windkracht 8 minder/niet werkte en de stuurboordschroef ongeveer met 110% vermogen draaide.
Reinout dacht eerst: meer vermogen aan stuurboord heeft een positief effect op het driftvermogen van de sterke wind uit bakboord. Het bleef echter zo, de kapitein wist dus al veel langer dan hij ons mededeelde op 5 februari dat het lager niet goed was.
Daar komt bij dat Reinout 3 weken geleden op één van de vele koopjesdagen aan boord, een prachtig boek van de Ariane (1995) en het modernere zusterschip de Aurora (2000) kocht, waarin op blz 61 staat dat het schip op de maidenvoyage na een dag terug keerde naar Southampton wegens….. een defect lager aan bakboord. Alle reizigers werden adequaat gecompenseerd met een nieuwe reis. Tenslotte vertelde een NL medereizigster van 80 dat 3 jaar geleden het schip 5 dagen in Auckland lag wegens een "propulsion-defect" aan bakboord. Dit is bevestigd in een 2e boek dat we kochten over de 2 zusterschepen -Taking UK Cruising Into A New Millenium-. Lukt het deze keer wel in 2 dagen? En nu £100,00 aan cabincredit, die de maatschappij zelf terug verdient aan drankjes? Dit is het volk een fooi geven en stil houden; kortom een sigaar uit eigen doos, er zijn overigens meer medereizigers die erg ontevreden zijn. De kapitein valt m.i. niets te verwijten en zal ook de £100,00 niet hebben beslist maar Headoffice in Southhampton. Wie weet volgens de P&O regels hebben we misschien wel afstand gedaan van alle recht op genoegdoening door het koopcontract te tekenen. We wachten af, want het is bekend dat narigheid komt in 3-voud.. Het 2e boek openbaart trouwens meer malheur aan het schip!
8 februari, rond 14u vragen we in een ceremonie aan de God Neptunus de evenaar te mogen passeren en komt hij ook aan boord. Er is daarom een lopend buffet met BBQ op dek 12 geïnstalleerd, zodat niemand het feest per ongeluk zal missen.
Het ziet er tropisch uit langs het middelste zwembad met Arena-dak. Om 12u zit het al vol volk. Wij gaan op het achterdek zitten om de festiviteiten niet te missen. Van boven hebben we een prima uitzicht op dek 8 rond de "aft-pool", boven de schroeven. Het wordt een langdurig natte strijd tussen crew/piraten en officers. Met appels happen, eieren, soep en vla, ballon blazen en met je kont laten knappen; de deelnemers zien er niet uit maar het publiek juicht. British heritage! Het is warm in de zon.
We varen nu dwars van Christmas Island aan stuurboord, ong. 1 Gr NB. Het kleine Kiritimati is niet zichtbaar. Echt de evenaar zullen we pas later overgaan, een uur of zes zeven later tijdens ons diner.
Van 9 op 10 februari passeerden we aan bakboord de Franse Markiezen-Marquesaseilanden. Maandagmorgen bereiken we de Genootschapeilanden in Frans Polynesie en wel Tahiti met de stad Papeete. En dus niet eerst Bora Bora!!! Eeuwig jammer. Daarna passeren we de datumgrens en slaan 13 februari over!
De 17e zullen we Auckland binnen varen en daar is genoeg te zien voor ons. Geen lange excursies naar vulkanen, wel interessante zaken in en rond de stad met een prachtige baai/haven en de grootste zeilboot per capita in de wereld. We leggen met het schip midden in de stad aan. Al de topografische kennis is van de wereldkaart uit de National Geografic van januari 2013.
De Auckland topografie komt van de ochtend presentatie. De wind is afgenomen tot 5, het is nu 17 u en 04u op 9 februari bij jullie; het gaat hard sneeuwen in de US en Britain en NL kunnen ook een laag tegemoet zien volgens BBC-World.
Captains lunch voor de 800 wereld-rond-reizigers vond plaats in het restaurant Alexandria, erg goed en gezellig.
We voelden ons 's avonds in smoking en lange jurk opperbest.
De zee is ongekend rustig, het schip eveneens; het werd wel tijd voor vaste ondergrond onder de voeten, want 6 zeedagen zonder iets te zien in een 360 graden uitzicht, behalve incidenteel scholen vliegende vissen is genoeg voor het luie lijf. De Pacific is echt immens wijds.
Natuurlijk kun je shuffle- boarden, deck Quoits spelen (met ringen), tennissen en tafeltennis, zwemmen, canasta en bridge spelen in gradaties, line-, steil- en Z. Amerikaans dansen, quizzen, detective spelen, kerkdienst volgen, craft class, battle of the sexes ( brain teasing challenge), Spaanse- en teken/ schilderles in gradaties, bingo, film kijken en lezingen over allerlei onderwerpen, massage en andere beauty handelingen ondergaan, het casino, disco, leuke bibliotheek, snuffelen in winkeltjes,maar… je wilt even van het schip af.
Het nieuwe klassieke duo- gitaar en hobo- wordt overigenshogelijk gewaardeerd, veel Spaanse muziek nu en veel transcripties van andere componisten.
Tot zover de ongeveer overgenomen tekst van Reinout van Marle.
We meerden om 's morgens al om 7 uur af in Papeete! Er is een lokale franc als munt, maar euro en dollar worden geaccepteerd. Tenslotte is Auckland weer 5 dagen verwijderd! We missen echter woensdag, dus 4 zeedagen. Een alternatief voor de 3 gemiste havens wordt nu: The Bay of Islands a/d noordzijde v/h Noordereiland met veel stranden, maar dat hoeven we niet, we willen Bora Bora, maar dat krijgen we niet.
ZOJUIST 12 FEBRUARI 's MIDDAGS 12 uur PRECIES, een 'announcement' van de captain: we blijven maar een dag in Auckland er wordt verder gewerkt in Dubai aan de bakboord- propeller en daar blijven dan wel 2 dagen, we gaan TOCH naar Wellington en Napier. Iedereen is weer gelukkig. Bora Bora hebben we nu alleen gemist, dat wel.
Verstuurd vanaf mijn iPad
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.